Statut
Załącznik nr 1
do Zarządzenia nr 3/2023
Dyrektora Przedszkola Integracyjnego Nr 117
„Przyjazna Kraina” w Warszawie z dnia 02.02.2023r.
STATUT PRZEDSZKOLA INTEGRACYJNEGO NR 117
„PRZYJAZNA KRAINA” w Warszawie,
- Sielecka 26
TEKST UJEDNOLICONY
Stan prawny na dzień 02.02.2023 r.
Rozdział 1
Informacje o przedszkolu
- 1
- Przedszkole Integracyjne Nr 117 zwane dalej „przedszkolem”, jest publicznym przedszkolem integracyjnym wielooddziałowym, działającym na podstawie ustawy Prawo Oświatowe.
- Siedzibą przedszkola jest budynek w Warszawie przy ul. Sieleckiej nr 26.
- 2
- Organem prowadzącym przedszkola jest Miasto Stołeczne Warszawa.
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem pełni Mazowiecki Kurator Oświaty.
- Przedszkole jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu m.st. Warszawy, a uzyskane wpływy odprowadza na rachunek bankowy wskazany przez zarząd m.st. Warszawy.
- 3
- Przedszkole prowadzi rachunek dochodów własnych na podstawie odrębnych przepisów.
- Obsługę administracyjno – finansową przedszkola prowadzi Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty Mokotów m.st. Warszawy.
- Przedszkole używa pieczęci nagłówkowej o treści:
Przedszkole Integracyjne Nr 117 „Przyjazna Kraina”
00-738 Warszawa, ul. Sielecka 26
REGON 013001883, NIP 521-15-56-010
tel. 022 841-16-54
- Dopuszcza się stosowanie w korespondencji następujących skróconych nazw przedszkola:
Przedszkole Integracyjne Nr 117
00-738 Warszawa, ul. Sielecka 26
- Przedszkole prowadzi dokumentację swojej działalność w formie papierowej i elektronicznej i przechowuje ją zgodnie z odrębnymi przepisami.
- 4
- Zasady przyjmowania dzieci do przedszkola określają odrębne przepisy.
- 5.
- Przedszkole zapewnia odpłatnie wyżywienie.
- Na posiłki wydawane przez kuchnię składają się: śniadanie, obiad, podwieczorek
- Kuchnia przedszkolna przygotowuje posiłki zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi dla dzieci w wieku przedszkolnym.
- Jadłospisy planowanych posiłków ustala kierownik gospodarczy przedszkola w uzgodnieniu z kucharką, a zatwierdza dyrektor.
- Informacja o aktualnym jadłospisie jest udostępniania rodzicom za pośrednictwem tablicy informacyjnej.
- 6
- Na terenie przedszkola obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez dzieci i osoby dorosłe. Wyjątek mogą stanowić sytuacje takie jak: nagranie potrzebne do audycji, widowiska, przedstawienia, lekcji otwartej itp. Zgodę na nagrywanie, w tych sytuacjach, wydaje dyrektor.
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
- 7
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, w tym zadania profilaktyczno-wychowawcze.
- Celem przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka w osiąganiu dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole.
- Zadaniem przedszkola jest umożliwienie dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego.
- Zadaniem przedszkola jest w szczególności:
1) pełna realizacja programów wychowania przedszkolnego i dostosowanie treści, metod i organizacji poszczególnych zajęć do możliwości psychofizycznych dzieci;
2) promowanie zdrowego stylu życia i przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom;
3) organizowanie na pisemny wniosek rodziców nauki religii;
4) umożliwianie dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej w integracji ze środowiskiem przedszkolnym;
5) udzielanie dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
6) organizowanie kształcenia specjalnego dla dzieci z niepełnosprawnością;
7) umożliwienie dzieciom rozwijania zainteresowań i uzdolnień;
8) zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w oddziale przedszkolnym.
- 8
- W celu wspierania potencjału rozwojowego dzieci i stwarzania im warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i środowisku lokalnym, przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także na rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w przedszkolu.
- Nauczyciele prowadzą obserwację dzieci i oceniają ich umiejętności w sferze emocjonalno-społecznej, poznawczej, ruchowej i samoobsługi.
- Dyrektor z uwzględnieniem opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz diagnozy lub obserwacji sporządzonej na terenie przedszkola, w uzgodnieniu z rodzicami, organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest we współpracy z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną, placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi.
- Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Przedszkole organizuje i udziela rodzicom uczniów i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych.
- 9
- Przedszkole organizuje naukę i opiekę dla dzieci z niepełnosprawnością w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem przedszkolnym.
- Dzieciom objętym kształceniem specjalnym przedszkole zapewnia:
1) realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) dostosowanie przestrzeni przedszkolnej i stanowiska pracy do indywidualnych potrzeb edukacyjnych;
3) zajęcia specjalistyczne organizowane ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym zajęcia rewalidacyjne. - Szczegółowe warunki organizowania nauki i opieki dzieci z niepełnosprawnością, określają odrębne przepisy.
- 10
- Dzieci niebędące obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę w przedszkolach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, korzystają z nauki i opieki na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
- Przedszkole zapewnia integrację dzieci niebędących obywatelami polskimi ze środowiskiem szkolnym i wspomaga ich w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z kształceniem za granicą.
Rozdział 3
Sposób realizacji zadań przedszkola
- 11
- Zadania przedszkola realizowane są w szczególności w formie zajęć kierowanych i niekierowanych, a także swobodnych zabaw dzieci.
- Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia:
1) możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;
2) specjalne potrzeby edukacyjne dzieci;
3) potrzebę prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania ich rozwoju;
4) organizację przestrzeni przedszkola stymulującej rozwój dzieci;
5) organizowanie zabaw ruchowych i muzyczno-ruchowych, w tym zabaw na wolnym powietrzu;
6) wykorzystanie każdej naturalnie pojawiającą się sytuacji edukacyjnej umożliwiającej ćwiczenie w zakresie osiągania dojrzałości szkolnej.
Wobec rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
1) pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
2) informuje na bieżąco o postępach dziecka;
3) uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu;
4) uwzględnia odrębne potrzeby dziecka wynikające z sytuacji rodzinnej.
Rozdział 3
Organy przedszkola
- 12
- Organami przedszkola są:
1) dyrektor;
2) rada pedagogiczna;
3) rada rodziców.
- 13
- Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz.
- Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych przepisach dla:
1) kierownika jednostki organizacyjnej o charakterze prawnym zakładu
administracyjnego, którym zarządza;
2) kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki finansowej w tym organizowanie zamówień publicznych;
3) organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji administracyjnych i postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań administracyjno-prawnych na podstawie odrębnych przepisów;
4) przewodniczącego rady pedagogicznej;
5) organu nadzoru pedagogicznego dla przedszkola. - Szczegółowe kompetencje dyrektora określa ustawa oraz odrębne przepisy dotyczące obowiązków i uprawnień wymienionych w ust. 2.
- Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy przedszkola, przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie do protokołu.
- Dyrektor organizuje kontrolę zarządczą zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Organizuje i przeprowadza rekrutację dzieci do przedszkola na podstawie odrębnych przepisów.
- Zapewnia ochronę przetwarzania danych osobowych z zachowaniem gwarancji należytego bezpieczeństwa i poufności powierzonych informacji.
- Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i radą rodziców:
1) przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informuje o działalności placówki;
2) informuje nauczycieli o zmianach w przepisach prawa oświatowego;
3) powołuje zespoły nauczycielskie;
4) zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań i w ich doskonaleniu zawodowym;
5) uczestniczy w procesie awansu zawodowego nauczycieli;
6) dokonuje oceny pracy nauczyciela;
7) służy pomocą radzie rodziców we wszystkich sprawach dotyczących przedszkola. - Dyrektor jako Administrator Danych Osobowych (ADO) w procesach przetwarzania danych uwzględnia charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie i wadze zagrożenia. Jednocześnie zatwierdza i wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z przepisami prawa ochrony danych osobowych, a także poddawane systematycznym przeglądom i aktualizacji.
- Dyrektor realizuje ustawowe zadania zabezpieczenia i ustala zasady przetwarzania danych osobowych wychowanków, rodziców oraz pracowników i współpracowników przedszkola.
- Dyrektor ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz innej dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W przypadku nieobecności dyrektor zastępuje go inny nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący, który wykonuje zadania w ramach otrzymanego pełnomocnictwa.
- 14
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji statutowych zadań przedszkola dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- Kompetencje stanowiące i opiniujące rady pedagogicznej określa ustawa.
- Rada pedagogiczna działa na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu, który określa:
1) skład i strukturę rady pedagogicznej;
2) organizację zebrań i tryb podejmowania uchwał;
3) sposób dokumentowania działań rady;
4) wykaz spraw, w których przeprowadza się głosowanie tajne. - Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwały rady pedagogicznej jeśli są one niezgodne z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący oraz organ nadzoru pedagogicznego.
- 15
- Rada rodziców jest kolegialnym organem przedszkola, reprezentującym ogół rodziców w danym roku szkolnym.
- Wewnętrzną strukturę rady rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów i zasad wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola
- Rada rodziców tworzy warunki współdziałania rodziców z nauczycielami we wszystkich działaniach przedszkola.
- Rada rodziców może występować do dyrektora, rady pedagogicznej, organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
- Kompetencje stanowiące i opiniujące rady rodziców określa ustawa.
- Dokumentacja działania rady rodziców jest przechowywana w przedszkolu.
- W celu wspierania działalności statutowej przedszkola rada rodziców gromadzi fundusze z dowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
- 16
- Organy przedszkola działają samodzielnie na podstawie i w granicach prawa.
- Działalność organów przedszkola jest jawna, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
- Organy tworzą warunki do współpracy opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
- Dyrektor może organizować wspólne spotkania przedstawicieli organów kolegiackich przedszkola.
- Koordynatorem współdziałania organów jest dyrektor przedszkola.
- 17
- W przypadku zaistnienia sporu między organami przedszkola, obowiązkiem tych organów jest dążenie do rozstrzygnięcia sporu w trybie negocjacji, w których udział biorą wyłącznie członkowie tych organów.
- Sprawy sporne między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor, o ile nie jest jedną ze stron konfliktu.
- W przypadku gdy dyrektor jest stroną konfliktu, to mediatorem jest osoba wskazana przez organ niezaangażowany w konflikt po zaakceptowaniu przez strony konfliktu.
- W przypadku nierozstrzygnięcia sporu w trybie określonym w ust. 1-3, dyrektor zawiadamia o zaistniałym sporze organ prowadzący przedszkole.
Rozdział 4
Organizacja pracy przedszkola
- 18
- Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko ukończyło 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, z zastrzeżeniem ust.2 i 3.
- Dziecko, które ukończyło 2,5 roku może uczęszczać do przedszkola w przypadkach szczególnie uzasadnionych takich jak: trudna sytuacja rodzinna przy jednoczesnym odpowiednim poziomie funkcjonowania dziecka umożliwiającym komunikację i samodzielność w zakresie czynności samoobsługowych.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
- 19
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
- Liczba dzieci w oddziale integracyjnym wynosi od 15 do 20 w tym maksymalnie pięcioro dzieci niepełnosprawnych , posiadających orzeczenie o kształceniu specjalnym.
- Do oddziału oprócz dzieci , które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przyjmuje się dwoje dzieci, które posiadają opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, celem osiągania pozytywnych efektów edukacyjnych i wychowawczych.
- Czas trwania zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć prowadzonych w przedszkolu dostosowuje się do możliwości rozwojowych dziecka:
1) z dziećmi w wieku 3-4 lata- około 15 minut
2) z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut - Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóm nauczycielom w zależności od czasu pracy oddziału. W każdym oddziale pracuje nauczyciel wspomagający, który wspomaga pracę nauczyciela wychowania przedszkolnego w kontekście pracy z dziećmi z orzeczeniem o kształceniu specjalnym.
- Szczególną organizację pracy przedszkola w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora , zaopiniowany przez radę pedagogiczną, związki zawodowe, organ sprawujący nadzór pedagogiczny i zatwierdzony przez organ prowadzący.
- Zajęcia oraz organizacja pracy przedszkola w wyjątkowych sytuacjach, mogą być organizowane w trybie zdalnym z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne dzieci.
- Materiały niezbędne do realizacji tych zajęć przekazywane są rodzicom drogą mailową i/lub poprzez stronę internetową przedszkola.
- Zajęcia w trybie zdalnym mogą być realizowane po przez:
1) wskazywanie rodzicom materiałów edukacyjnych i stron internetowych,
2) przesyłanie linków do słuchowisk i zabaw,
3) przekazywanie materiałów i propozycji prac opracowanych przez nauczycieli,
4) prowadzenie zajęć na platformie np. Teams.
- 20
- Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki i wypoczynku poprzez:
1) zapewnienie bezpośredniej i stałej opieki nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola;
2) prowadzenie minimum raz w roku próbnych alarmów połączonych z ewakuacją dzieci;
3) wyposażenie przedszkola w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją o zasadach jej udzielania
4) wyposażenie przedszkola w sprzęt i zabawki niezagrażające bezpieczeństwu dzieci i dostosowanie do ich wieku. - Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do weki dziecka, jego potrzeb rozwojowych oraz możliwości.
- Pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą przedszkola wspomagają zatrudnieni w placówce specjaliści w zależności od potrzeb oraz możliwości, wyszczególnieni w zawartym na dany rok szkolny arkuszu organizacyjnym, zatwierdzonym arkuszu organizacyjnym
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych, a w szczególności:
1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola;
2) zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym. - Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom lub osobom upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.
- W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.
- Dla dzieci w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia poza terenem przedszkola.
- Udział dzieci w zajęciach poza terenem przedszkola wymaga pisemnej zgody rodziców.
- W trakcie zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel wraz z osobą pomagającą, którą może być inny pracownik przedszkola lub rodzic. Na jedną osobę dorosłą może przypadać maksymalne siedmioro dzieci.
- Spacery i wycieczki są organizowane zgodnie z regulaminem wycieczek i spacerów obowiązującym w przedszkolu.
- Niedopuszczalne jest realizowanie spacerów i wycieczek podczas burz, śnieżyc i gołoledzi oraz podczas silnych wiatrów.
- W przypadku alertu smogowego wyjścia dzieci poza budynek przedszkola są zabronione lub ograniczone w zależności od stopnia natężenia szkodliwych substancji.
- Przed wyjściem dzieci do ogrodu , teren przedszkolny musi być sprawdzony pod względem bezpieczeństwa przez pracownika przedszkola.
- 21
- Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców/prawnych opiekunów lub pisemnie upoważnioną osobę pełnoletnią, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
- Rodzice ponoszą pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
- Nauczyciel ma prawo żądać okazania dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby odbierającej dziecko.
- W przypadku niezgłoszenia się nikogo po dziecko po godzinach pracy przedszkola podejmowane są próby skontaktowania się przede wszystkim z rodzicami a następnie
z osobami upoważnionymi do odbioru dziecka. - W sytuacji, gdy rodzice lub żadna z osób upoważnionych nie jest w stanie przejąć opieki nad dzieckiem, nauczycielka zawiadamia policję.
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dzieckiem, w godzinach pracy przedszkola, od momentu przekazania dziecka przez rodzica lub inną upoważnioną przez nich osobę pod opiekę wychowawcy grupy lub pod opiekę upoważnionego pracownika przedszkola, do czasu odbioru dziecka z sali lub ogrodu przez rodzica lub inną upoważnioną przez nich osobę.
- Rodzice zobowiązani są do punktualnego przyprowadzania i odbierania dzieci.
- Rodzice, którzy systematycznie nie przyprowadzają i nie odbierają dzieci punktualnie, będą pouczani o swoich obowiązkach w formie pisemnej przez dyrektora, radę rodziców bądź w szczególnych przypadkach sprawa może być kierowana do ośrodka pomocy społecznej.
- Nauczyciel może odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej do odbioru w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko będzie wskazywał, lub budził podejrzenia, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa.
- W przypadku odmowy wydania dziecka osobie upoważnionej nauczyciel niezwłocznie informuje o tym dyrektora i podejmuje wszelkie dostępne czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami dziecka.
- W przypadku odmowy wydania dziecka rodzicom/prawnym opiekunom nauczyciel niezwłocznie informuje i wzywa osobę upoważnioną do odbioru dziecka.
- Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być potwierdzone wyrokiem sądu w tym zakresie.
- Dziecko może być przyprowadzane do przedszkola do godz. 9.00 lub w każdym innym czasie po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym, osobistym lub za pomocą poczty elektronicznej.
- Spóźnienia dziecka należy zgłaszać do godziny 9.00.
- 22
- Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:
1) znajomości realizowanych programów i planów zajęć;
2) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
3) pomocy w rozpoznawaniu przyczyn trudności rozwojowych dzieci, a także rozpoznawania ich zainteresowań i uzdolnień;
4) zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z organizacją oddziału przedszkolnego, wyposażenia sal dydaktycznych, organizacją uroczystości, wycieczek i dodatkowych zajęć;
5) wyrażania opinii na temat organizacji wyżywienia dzieci i wypoczynku. - Obowiązkiem rodziców jest:
1) punktualne przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo;
2) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu;
3) informowanie dyrektora lub nauczyciela dziecka o wszelkich zdarzeniach i sytuacjach mających bezpośredni związek z dzieckiem, jego bezpieczeństwem oraz kondycją zdrowotną i emocjonalną;
4) w przypadku stwierdzenia zaniedbania, przemocy wobec dziecka przez rodziców, dyrektor ma obowiązek powiadomienia Ośrodek Pomocy Społecznej;
5) współdziałanie z nauczycielem w celu skutecznego stymulowania rozwoju dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb; - Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i nauczania dzieci.
- Przedszkole oferuje rodzicom następujące formy współdziałania:
1) konsultacje pedagogiczne – w miarę bieżących potrzeb;
2) zebrania ogólne realizowane na początku każdego roku szkolnego;
3) zebrania oddziałowe, nie rzadziej niż dwa w roku;
4) konsultacje indywidualne zgodnie z potrzebami rodziców, nauczycieli, odbywające się poza czasem sprawowania opieki nad dziećmi przez nauczycieli;
5) uroczystości z udziałem rodziców i innych członków rodziny, zgodnie z planem pracy przedszkola na dany rok szkolny;
6) zajęcia otwarte , integracyjne dla dzieci i rodziców w miarę potrzeb;
7) wycieczki, festyny, pikniki zgodnie z rocznym planem pracy;
8) uzyskiwanie rzetelnej informacji o postępach i zachowaniu dzieci;
9) pomoc ze strony specjalistów ( psychologa, logopedy, pedagoga) i nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności edukacyjnych i wychowawczych dziecka oraz porad w zakresie pokonywania trudności;
10) zapoznanie się z realizowanym programem i planami pracy w danym oddziale;
11) współdziałanie w realizacji zadań wychowawczych przedszkola.
- 23
- Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i nauczanie przez pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 17.00, za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wspólny wniosek Dyrektora Przedszkola i Rady Rodziców.
- Praca przedszkola organizowana jest zgodnie z ramowym rozkładem dnia ustalonym przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele ustalają dla swojego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Szczegółowy rozkład dnia oddziału uwzględnia:
1) przestrzeń czasową na zajęcia kierowane i niekierowane, czynności higieniczne i organizacyjne oraz porządkowe;
2) potrzebę odpoczynku w zależności od wieku dziecka;
3) potrzebę codziennego przebywania na powietrzu w zależności od pogody;
4) godziny posiłków; - Oddziałem przedszkolnym opiekują się nauczyciele wychowawcy.
- W okresach niskiej frekwencji dzieci lub w innych uzasadnionych okolicznościach, dyrektor przedszkola może zlecić łączenie oddziałów.
- Liczba dzieci w grupie międzyoddziałowej nie może przekraczać 20, z czego 5 stanowią dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Zasady odpłatności za wyżywienie w przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Opłata za korzystanie przez dziecko z wyżywienia płatna jest z dołu do 10 dnia miesiąca.
- Opłata za wyżywienie w przedszkolu należy wnosić gotówką lub przelewem na wskazany przez dyrektora przedszkola rachunek bankowy.
Rozdział 5
Nauczyciele i pracownicy przedszkola
- 24
- W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych.
- Na stanowiskach pedagogicznych zatrudnia się:
1) nauczycieli wychowania przedszkolnego;
2) pedagogów specjalnych,
3) innych nauczycieli specjalistów.
- Na stanowiskach niepedagogicznych zatrudnia się:
1) pracowników administracji;
2) pracowników obsługi. - W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go inny wyznaczony nauczyciel przedszkola.
- 25
- Nauczyciele realizują wychowawcze, opiekuńcze i dydaktyczne zadania przedszkola, zgodnie z jego charakterem określonym w statucie i odpowiadają za jakość pracy przedszkola, w tym sposób sprawowania opieki nad dziećmi.
- Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, z poszanowaniem godności, a także uważne towarzyszenie w ich osiąganiu dojrzałości szkolnej.
- Do zakresu zadań nauczycieli wychowania przedszkolnego należy w szczególności:
1) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązujący programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
2) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów itp.;
3) realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby, zainteresowania wychowanków;
4) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
5) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i planowanie sposobu ich zaspokojenia;
6) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
7) prowadzenie analizy gotowości dzieci 6-letnich do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna), informowania rodziców o jej wynikach;
8) udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
9) informowanie dyrektora przedszkola o konieczności objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
10) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną wychowankom;
11) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
12) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o aranżację przestrzeni sprzyjającą podejmowaniu przez dzieci różnorodnych form działania;
13) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
14) realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących;
15) czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał;
16) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym;
17) realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki;
18) współpraca z logopedą, psychologiem, surdopedagogiem oraz pedagogiem terapeutą, nauczycielem wspomagającym;
- Do zakresu zadań nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, zatrudnionych na stanowisku nauczyciela wspomagającego należy w szczególności:
1) wspieranie rozwoju psychofizycznego dzieci, ich zdolności, zainteresowań, mocnych stron;
2) czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego;
3) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci;
4) udzielanie pomocy, współpraca z rodzicami w celu zapewnienia dzieciom optymalnych warunków rozwoju;
5) uczestniczenia w różnorodnych zajęciach, na których jego obecność i pomoc jest niezbędna do opanowania przez dziecko wymaganych treści programowych;
6) współpracuje z logopedą, psychologiem, surdopedagogiem oraz pedagogiem terapeutą;
7) zakres zadań psychologa i logopedy w przedszkolu określają odrębne przepisy
8) nauczyciel zobowiązany jest do wzbogacania własnego warsztatu pracy oraz stałego podnoszenie i aktualizowania wiedzy i umiejętności pedagogicznych poprzez aktywne uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym organizowanym w przedszkolu oraz przez instytucje wspomagające przedszkole;
9) nauczyciele w działalności służbowej stosują w praktyce przetwarzania danych osobowych zasady i czynności oraz obowiązki spoczywające na nich na mocy przepisów krajowych oraz państw członkowskich Unii o ochronie danych;
10) do obowiązków nauczyciela należy przetwarzanie danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień zgodnie z decyzją dyrektora, a także zabezpieczenie nośników danych w zgodności z dokumentacją zabezpieczenia danych osobowych przedszkola w formie zapisów elektronicznych, jak i tradycyjnych oraz udostępnianie danych uprawnionym podmiotom i osobom w granicach i przepisach prawa,
11) nauczyciel, dla zapewnienia bezpieczeństwa wychowankom: - a) każdorazowo sprawdza przed rozpoczęciem zajęć czy pomieszczenie, sprzęt nie stwarzają zagrożeń wypadkowych; w przypadku stwierdzenia jakiegokolwiek niebezpieczeństwa informuje o tym dyrektora przedszkola lub upoważnionego pracownika;
- b) przypomina dzieciom zasady korzystania z przedmiotów, stwarzających potencjalne niebezpieczeństwo;
- c) nadzoruje wychowanków przez cały czas wykonywania zajęć, mając ich w zasięgu wzroku i w razie potrzeby reaguje na niewłaściwe zachowanie;
- d) prowadzi systematycznie zajęcia z zakresu bezpieczeństwa dzieci.
- Do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu należy w szczególności:
1) podejmowanie działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola,
2) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu placówki,
3) rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci,
4) w przypadku dzieci objętych kształceniem specjalnym, współpracę z zespołem nauczycieli i specjalistów, prowadzących zajęcia z dzieckiem w zakresie zapewnienia im odpowiedniej do potrzeb pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
5) określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym w tym wykorzystujących technologię informacyjno – komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka,
6) wspieranie nauczycieli wychowawców i innych specjalistów w rozwiązywaniu problemów,
7) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, rodzicom dzieci i nauczycielom,
8) współpracę z instytucjami i podmiotami odpowiedzialnymi za wspieranie dziecka i jego rodziny,
9) przedstawienie na radzie pedagogicznej propozycji doskonalenia zawodowego mającego na celu podnoszenie jakości edukacji włączającej.
"Każdy nauczyciel zatrudniony w wymiarze co najmniej 1/2 etatu jest zobligowany do dostępności w przedszkolu w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Nauczyciel zatrudniony na mniej niż 1/2 etatu jest zobligowany do dostępności w wymiarze 1 godzina raz na dwa tygodnie.
1) w tym czasie nauczyciel ma prowadzić konsultacje dla rodziców,
2) chęć spotkania powinna być zgłoszona do nauczyciela odpowiednio wcześniej,
3) godziny dostępności nie można dzielić ani realizować z wyprzedzeniem,
4) godzina dostępności nie podlega dokumentacji przedszkolnej,
5) obowiązek dostępności spoczywa również na nauczycielu bez wymaganych kwalifikacji zatrudnionym za zgodą kuratora oświaty (art. 10 ust. 9 KN). Obowiązku takiego nie ma osoba nie będąca nauczycielem zatrudniona do prowadzenia zajęć w trybie art. 15 PO oraz pomoc nauczyciela,
6) za godziny dostępności nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie.
- 26
- W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania przedszkola jako instytucji publicznej oraz utrzymanie obiektu i jego otoczenia w czystości i porządku.
- Pracownicy obsługi i administracji są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników niepedagogicznych oraz ich szczegółowe zadania ustala dyrektor.
- Pracownik zatrudniony w przedszkolu zobowiązany jest do przestrzegania zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku.
- Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują przepisy ustawy – Kodeks Pracy i wydane na tej podstawie przepisy wykonawcze.
- Pracownicy niepedagogiczni włączają się do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.
- Do obowiązków pracowników administracji i obsługi należy przetwarzanie danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień zgodnie z dokumentacją przetwarzania i zabezpieczenia danych.
- Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.
- Zakres obowiązków kierownika gospodarczego znajduje się w teczce akt osobowych i obejmuje w szczególności:
1) sprawowanie bezpośredniej kontroli nad dyscypliną pracowników obsługi;
2) prowadzenie gospodarki finansowej, materiałowej i żywieniowej przedszkola;
3) sprawowanie nadzoru nad stanem sanitarnym przedszkola i ogrodu, BHP, ppoż. i HACCP. - Zakres pomocy nauczyciela znajduje się w teczce akt osobowych i obejmuje w szczególności:
1) pełnienie zadań opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków;
2) utrzymywanie w czystości przydzielonych pomieszczeń;
3) przestrzeganie przepisów BHP i ppoż. i HACCP; - Zakres obowiązków woźnej oddziałowej znajduje się w teczce akt osobowych obejmuje w szczególności:
1) utrzymywanie w czystości przydzielonych pomieszczeń;
2) przestrzeganie przepisów BHP i ppoż. i przepisów sanitarnych i HACCP;
3) pomoc przy obsłudze dzieci;
4) wykonywanie czynności poleconych przez dyrektora i kierownika gospodarczego, wynikających z organizacji pracy. - Zakres obowiązków kucharki: znajduje się w teczce akt osobowych i obejmuje w szczególności:
1) punktualne przyrządzanie zdrowych posiłków;
2) pobieranie od kierownika gospodarczego produktów z magazynu, kwitowanie ich odbioru w raportach żywieniowych i dbanie o racjonalne żywienie;
3) utrzymywanie w czystości pomieszczeń kuchni i dbanie o powierzony sprzęt kuchenny;
4) przestrzeganie przepisów sanitarnych, zasad BHP i ppoż. i HACCP;
5) przestrzeganie dyscypliny pracy;
6) wykonywanie czynności poleconych przez dyrektora i kierownika gospodarczego, wynikających z organizacji pracy. - Zakres obowiązków pomocy kucharki znajduje się w teczce akt osobowych i obejmuje w szczególności:
1) pomaganie kucharce w przyrządzaniu posiłków;
2) utrzymywanie w czystości pomieszczeń kuchennych, sprzętu i naczyń kuchennych;
3) przestrzeganie przepisów sanitarnych, zasad BHP i ppoż. i HACCP;
4) przestrzeganie dyscypliny pracy;
5) wykonywanie czynności poleconych przez dyrektora i kierownika gospodarczego, wynikających z organizacji pracy. - Zakres obowiązków dozorcy znajduje się w teczce akt osobowych i obejmuje w szczególności:
1) strzeżenie mienia przedszkola;
2) utrzymanie czystości na powierzonym odcinku;
3) wykonywanie drobnych napraw sprzętu i zabawek wynikających z potrzeb placówki;
4) przestrzeganie przepisów sanitarnych, zasad BHP i ppoż. i HACCP;
5) przestrzeganie dyscypliny pracy;
6) wykonywanie czynności poleconych przez dyrektora i kierownika gospodarczego, wynikających z organizacji pracy.
- Zakres obowiązków sekretarki znajduje się w teczce akt osobowych i obejmuje w szczególności:
1) prowadzenie archiwum, sporządzanie dokumentów;
2) prowadzenie ewidencji pracowników, dzieci;
3) pilnowanie terminów ważnych dla przedszkola;
4) wykonywanie innych prac biurowych;
5) przestrzeganie przepisów BHP i HACCP.
Wszyscy pracownicy placówki zobowiązani są do:
1) natychmiastowej reakcji na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa wychowanków;
2) zwracania uwagi na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, w razie potrzeby powinni zwrócić się o podanie celu pobytu na terenie przedszkola oraz zawiadomienia dyrektora o fakcie przebywania osób postronnych;
3) niezwłocznego zawiadomienia dyrektora o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia wychowanków;
4) przetwarzania danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień zgodnie z dokumentacją przetwarzania i zabezpieczenia danych.
Rozdział 6
Prawa i obowiązki dzieci
- 27
- Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej dzieciom bezpieczeństwo i ochronę przed zjawiskami przemocy;
2) organizacji zajęć z uwzględnieniem zasad higieny pracy i ochrony zdrowia;
3) życzliwego i podmiotowego traktowania;
4) przebywania w spokojnej i pogodnej atmosferze;
5) sprawiedliwej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym;
6) pomocy w przypadku wystąpienia trudności rozwojowych. - Dziecko w przedszkolu ma obowiązek przestrzegania umów społecznych obowiązujących w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:
1) uczestniczenia w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych;
2) respektowania poleceń nauczyciela;
3) kulturalnego odnoszenia się do rówieśników i osób dorosłych;
4) dbania o czystość i higienę osobistą;
5) dbania o ład i porządek w sali zajęć, szatni i łazience. - Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
1) przy nieobecności dziecka powyżej jednego miesiąca w przedszkolu i nie zgłoszeniu na piśmie powodów tej nieobecności do dyrektora przedszkola, przy jednoczesnym nie wniesieniu opłaty za przedszkole;
2) w przypadku nie uiszczania opłaty za przedszkole przez dwa kolejne miesiące, bez podania na piśmie przyczyny niedokonywania tych wpłat wraz z określeniem czasu uregulowania zaległości;
3) w przypadku rażącego nie przestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu;
4) ze względu na zachowanie dziecka uniemożliwiające zapewnienie bezpieczeństwa temu dziecku lub innym dzieciom i nie podjęcie przez rodziców propozycji współpracy mającej na celu udzielenie dziecku pomocy i podjęcie terapii lub gdy wykorzystane zostały wszelkie możliwości zmiany tej sytuacji. W tym przypadku dyrektor zobowiązany jest do podjęcia następujących działań:
- a) zawiadomić rodziców na piśmie o konieczności podjęcia współpracy z przedszkolem w zakresie korekcji zachowań dziecka;
b) zaproponować rodzicom i dziecku pomoc terapeutyczną w specjalistycznym ośrodku; - c) zawiadomić rodziców na piśmie o podjętej decyzji.
- Skreślenie dziecka z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
- W przypadku skreślenia dziecka z listy przedszkolaków rodzice otrzymają pisemną informację wraz z uzasadnieniem.
- W przypadku dłuższej (ponad trzy tygodnie) nieobecności dziecka w przedszkolu oraz braku informacji o przyczynach tej nieobecności nauczyciele mają obowiązek powiadomienia o tej sytuacji dyrektora przedszkola, w celu podjęcia wspólnych działań, zmierzających do wyjaśnienia przyczyny nieobecności.
Rozdział 8
Ceremoniał Przedszkola
- 28
- Ceremoniał przedszkola jest zbiorem ustanowionych i obowiązujących norm zachowania się w czasie uroczystości przedszkolnych o charakterze środowiskowym z użyciem symboli narodowych.
- Uroczystości z użyciem symboli narodowych są:
1) zakończenie roku szkolnego z pożegnaniem starszaków;
2) uroczystość z okazji odzyskania przez Polskę niepodległości. - Uroczystości przedszkolne do których zastosowanie ma ceremoniał przedszkola składają się z części oficjalnej oraz artystycznej.
- Uroczystości przedszkolne, podczas których eksponuje się symbole narodowe powinny przebiegać w podniosłym nastroju i kształtować poszanowanie dla symboli narodowych.
- Przedszkole ma nadaną nazwę "Przyjazna Kraina", posiada logo oraz hymn.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
- 29
- Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – nauczycieli, rodziców i dzieci, pracowników obsługi i administracji.
- 30
- Zmian w statucie dokonuje rada pedagogiczna z własnej inicjatywy lub na wniosek organów przedszkola.
- Dyrektor powiadamia radę rodziców o każdej zmianie w statucie.
- 31
- Rada pedagogiczna zobowiązuje dyrektora przedszkola do opracowania ujednoliconego tekstu statutu.
- Tekst statutu w formie ujednoliconej jest publikowany na stronie internetowej przedszkola.
- Statut wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały przez radę pedagogiczną.